Strona główna » 5 najczęstszych obaw przed muzykowaniem z dzieckiem w domu

5 najczęstszych obaw przed muzykowaniem z dzieckiem w domu

Wiem, że możesz czuć się niepewnie słysząc, że powinnaś muzykować z dzieckiem. Nie dla każdego jest to obszar, w którym czuje się swobodnie i to jest absolutnie ok! Poniżej chciałabym opowiedzieć Ci o (i obalić) 5 najczęstszych mitów i obaw dotyczących muzykowania z dzieckiem w domu. 

Wiem, że możesz czuć się niepewnie słysząc, że powinnaś muzykować z dzieckiem. Nie dla każdego jest to obszar, w którym czuje się swobodnie i to jest absolutnie ok! Poniżej chciałabym opowiedzieć Ci o (i obalić) 5 najczęstszych mitów i obaw dotyczących muzykowania z dzieckiem w domu. 

1. Muszę mieć wykształcenie muzyczne.

By muzykować z dzieckiem w domu nie musisz mieć wykształcenia muzycznego! Nie musisz wiedzieć czym są ćwierćnuty i ósemki, jak grać na instrumencie czy kto skomponował Sonatę Patetyczną ? 

Pomyśl o tym w ten sposób – uczysz swoje dziecko mówić, mimo że nie jesteś językoznawczynią. Prawda? I ufasz sobie! Ufasz, że twoja umiejętność posługiwania się językiem jest wystarczająca by uczyć tego języka Twoje Dziecko. Nawet jeśli masz problemy z wymową. Nawet jeśli masz poczucie, że twój zasób słownictwa mógłby być bogatszy. 

1. Muszę mieć wykształcenie muzyczne.

By muzykować z dzieckiem w domu nie musisz mieć wykształcenia muzycznego! Nie musisz wiedzieć czym są ćwierćnuty i ósemki, jak grać na instrumencie czy kto skomponował Sonatę Patetyczną ? 

Pomyśl o tym w ten sposób – uczysz swoje dziecko mówić, mimo że nie jesteś językoznawczynią. Prawda? I ufasz sobie! Ufasz, że twoja umiejętność posługiwania się językiem jest wystarczająca by uczyć tego języka Twoje Dziecko. Nawet jeśli masz problemy z wymową. Nawet jeśli masz poczucie, że twój zasób słownictwa mógłby być bogatszy. 

Tak samo jest z muzyką – tyle ile masz w sobie możesz dać dziecku, bo cel to by maluch miał poczucie, że muzykowanie jest naturalne, bo mama/tata muzykują. To wszystko! 

Tak samo jest z muzyką – tyle ile masz w sobie możesz dać dziecku, bo cel to by maluch miał poczucie, że muzykowanie jest naturalne, bo mama/tata muzykują. To wszystko! 

Tak samo jest z muzyką – tyle ile masz w sobie możesz dać dziecku, bo cel to by maluch miał poczucie, że muzykowanie jest naturalne, bo mama/tata muzykują. To wszystko! 

Tak samo jest z muzyką – tyle ile masz w sobie możesz dać dziecku, bo cel to by maluch miał poczucie, że muzykowanie jest naturalne, bo mama/tata muzykują. To wszystko! 

2. Muszę umieć śpiewać. 

2. Muszę umieć śpiewać. 

By muzykować z dzieckiem w domu warto jest śpiewać. Ale nie musisz śpiewać perfekcyjnie. To jak śpiewasz w tej chwili w zupełności wystarczy, a twoje zamartwianie się, że – na przykład – twój głos brzmi dziwnie, że śpiewasz nieczysto albo nierytmicznie, jest zupełnie niepotrzebne. Odważ się śpiewać, ale nie przejmuj się czy robisz to idealnie, dla twojego dziecka nie ma to znaczenia! 

2. Muszę umieć śpiewać. 

2. Muszę umieć śpiewać. 

By muzykować z dzieckiem w domu warto jest śpiewać. Ale nie musisz śpiewać perfekcyjnie. To jak śpiewasz w tej chwili w zupełności wystarczy, a twoje zamartwianie się, że – na przykład – twój głos brzmi dziwnie, że śpiewasz nieczysto albo nierytmicznie, jest zupełnie niepotrzebne. Odważ się śpiewać, ale nie przejmuj się czy robisz to idealnie, dla twojego dziecka nie ma to znaczenia! 

3. Muszę mieć specjalne pomoce – instrumenty, zabawki muzyczne, śpiewniki, płyty CD, itp.

By muzykować z dzieckiem w domu nie potrzebujesz profesjonalnych pomocy! Najważniejszy jest twój głos i twój ruch z dzieckiem. Dodatkowo możesz użyć rzeczy znalezionych w domu by nieco uatrakcyjnić czas muzykowania – twoje chustki, garnki i pudełka, piłki, bańki mydlane. Żadne dodatkowe nakłady finansowe nie są potrzebne. Wystarczy twoja wiedza co i w jaki sposób prezentować maluchowi. 

3. Muszę mieć specjalne pomoce – instrumenty, zabawki muzyczne, śpiewniki, płyty CD, itp.

By muzykować z dzieckiem w domu nie potrzebujesz profesjonalnych pomocy! Najważniejszy jest twój głos i twój ruch z dzieckiem. Dodatkowo możesz użyć rzeczy znalezionych w domu by nieco uatrakcyjnić czas muzykowania – twoje chustki, garnki i pudełka, piłki, bańki mydlane. Żadne dodatkowe nakłady finansowe nie są potrzebne. Wystarczy twoja wiedza co i w jaki sposób prezentować maluchowi. 

4. Muszę mieć dużo czasu. 

By muzykować z dzieckiem w domu nie potrzebujesz dużo czasu! 

Zasada jest prosta – im więcej tym lepiej ale nawet 5 minut dziennie robi wielką różnicę! Po prostu znajdź chwilę kiedy śpiewasz/rytmizujesz dając dziecku szansę na osłuchiwanie się. A czy to będzie 5 czy 50 minut…. 

Najważniejsza jest regularność i świadomość jakie to ważne!

4. Muszę mieć dużo czasu. 

By muzykować z dzieckiem w domu nie potrzebujesz dużo czasu! 

Zasada jest prosta – im więcej tym lepiej ale nawet 5 minut dziennie robi wielką różnicę! Po prostu znajdź chwilę kiedy śpiewasz/rytmizujesz dając dziecku szansę na osłuchiwanie się. A czy to będzie 5 czy 50 minut…. 

Najważniejsza jest regularność i świadomość jakie to ważne!

5. Słoń mi na ucho nadepnął i tylko zaszkodzę dziecku 

Być może wierzysz w to, że nie masz zdolności muzycznych. „Talentu”. I, że w związku z tym lepiej jest byś nie muzykowała z dzieckiem, bo wyrządzisz więcej szkody niż pożytku. 

Nic bardziej mylnego. 

Twoje zadbanie o zabawę muzyczną z dzieckiem jest nieocenione. Dajesz bowiem dziecku coś niezwykle cennego. 

5. Słoń mi na ucho nadepnął i tylko zaszkodzę dziecku 

Być może wierzysz w to, że nie masz zdolności muzycznych. „Talentu”. I, że w związku z tym lepiej jest byś nie muzykowała z dzieckiem, bo wyrządzisz więcej szkody niż pożytku. 

Nic bardziej mylnego. 

Twoje zadbanie o zabawę muzyczną z dzieckiem jest nieocenione. Dajesz bowiem dziecku coś niezwykle cennego. 

Pamiętaj – nikt inny nie zadba o rozwój Twojego dziecka przez muzykę, jeśli ty tego nie zrobisz! To ty jesteś nieformalnym przewodnikiem Twojego malucha w pierwszych latach życia zanim pójdzie on do szkoły by otrzymać formalne nauczanie. I to dzięki tobie może się on przepięknie rozwijać dzięki muzyce. Naprawdę możesz to robić. A ja mogę Ci pokazać jak to robić ?

Pamiętaj – nikt inny nie zadba o rozwój Twojego dziecka przez muzykę, jeśli ty tego nie zrobisz! To ty jesteś nieformalnym przewodnikiem Twojego malucha w pierwszych latach życia zanim pójdzie on do szkoły by otrzymać formalne nauczanie. I to dzięki tobie może się on przepięknie rozwijać dzięki muzyce. Naprawdę możesz to robić. A ja mogę Ci pokazać jak to robić ?

By dowiedzieć się więcej o tym dlaczego muzykowanie jest tak cenne i NIC nie jest w stanie go zastąpić oraz o tym jak możesz to robić (krok po kroku), dołącz do mojego kursu dla rodziców: „Jak umuzykalniać dzieci 0-5 lat i dlaczego warto”

Kliknij w link poniżej i wykorzystaj potencjał swojego dziecka!

KURS ONLINESub Text

<<<KLIKNIJ TUTAJ>>>

By dowiedzieć się więcej o tym dlaczego muzykowanie jest tak cenne i NIC nie jest w stanie go zastąpić oraz o tym jak możesz to robić (krok po kroku), dołącz do mojego kursu dla rodziców: „Jak umuzykalniać dzieci 0-5 lat i dlaczego warto”

Kliknij w link poniżej i wykorzystaj potencjał swojego dziecka!

KURS ONLINESub Text

<<<KLIKNIJ TUTAJ>>>

A skoro już wyliczamy różne rzeczy w tym artykule, to na koniec przypomnę Ci 10 powodów dla których warto umuzykalniać dziecko. 

„Muzyka jest czymś specyficznym dla ludzkości. Tak jak inne sztuki, jest ona podstawą ludzkiego rozwoju i egzystencji w takim samym stopniu co język”.

Dziecko odczuwa ogromną potrzebę kontaktu z muzyką, poruszania się do muzyki, śpiewania. Jest to dla niego naturalne!

Umuzykalnianie dziecka wpływa jednak pozytywnie nie tylko na jego zdolności muzyczne – przede wszystkim wspomaga wszechstronny, emocjonalny, fizyczny i intelektualny rozwój.

I chociaż tzw. efekt Mozarta (przekonanie, że muzyka Mozarta podnosi IQ i wpływa na zdolności przestrzenne słuchacza) okazał się mitem, to faktem jest, iż słuchanie i uprawianie muzyki ma wiele zalet.

1. Pamięć

Rozwijając zdolności muzyczne stymulujemy mózg dziecka.

Jeśli śpiewamy mu wiele melodii i rytmiczanek – uczymy je szybko je zapamiętywać. Dziecko z łatwością uczy się nowych piosenek, a dodatkowo audiuje, czyli myślowo przetwarza muzykę.

A zatem poprzez tak proste czynności jak wspólne muzykowanie pomagamy dziecku rozwijać pamięć i intelekt, a w związku z tym istnieje większa szansa, że dziecko w przyszłości nie będzie miało problemów z nauką.

2. Zdolność analizy

Tak! Maluszki muzykując uczą się analizować melodię (m.in. wyczuwać gdzie jest dźwięk centralny, tzw. Tonika, a gdzie dźwięk prowadzący). A zatem tę muzykę przetwarzają i rozumieją, a z czasem świadomie się nią posługują (improwizacja).

3. Podzielność uwagi

Próbowaliście kiedyś jednocześnie głaskać się po brzuchu i klepać po głowie? Uprawianie muzyki też wymaga podzielności uwagi – jednocześnie śpiewamy, wyciągamy ręce w górę lub w dół, maszerujemy lub kołyszemy się.

Spójrzcie na grę na instrumencie – jedna ręka gra to, druga coś innego, a czasem (np. w przypadku pianina i naciskania pedału) – noga robi jeszcze coś innego.

4. Koordynacja (równowaga, zręczność) i orientacja (przestrzeń)

Zgranie oddechu ze śpiewem i ruchem nie jest proste. A ruch jest ogromnie ważny w muzyce. To dzięki ruchowi rozumiemy rytm.

Jeśli umuzykalnianie zawiera elementy tańca lub rytmiki i metody Dalcroze’a to dodatkowo:

kształtujemy prawidłową postawę dzieckadbamy o estetykę ruchusprawność w poruszaniu siępomagamy dziecku uniknąć w przyszłości przykurczów, usztywnień czy innych problemów ze swobodnym ruchem ciała.poprzez poruszanie się w przestrzeni (sala) pomagamy w rozwijaniu orientacji przestrzennej.

5. Zdolności manualne, spostrzegawczość

Jeśli muzyce towarzyszą kolorowe rekwizyty (piłeczki, bańki, chustki, piórka), to:

rozwijamy zdolności percepcyjno-motoryczne dzieckakoordynację ręka-oko czypoczucie sprawstwaĆwiczymy też spostrzegawczość – dziecko próbuje złapać piłkę/chustkę, rzucić piórkiem.Oczywiście chodzi też o spostrzegawczość muzyczną – dziecko uczy się dostrzegać i szybko reagować na zmiany muzyki, tempa, ciszę czy dynamikę.

Jak pisze Joanna Gietek, “w zabawach dzieci poznają pewne zjawiska elementarne: dynamikę (cicho – głośno), tempo (wolno – szybko), artykulację (lekko – ciężko), barwę (jasno – ciemno), rytm (równo – nierówno), wysokość dźwięku (nisko – wysoko), nastrój (wesoło – smutno), formę muzyczną (tak samo – inaczej), a nawet fakturę (jeden – kilka). Podstawą zrozumienia tych pojęć jest początkowo zasada kontrastu (inaczej), potem powtórzenia (tak samo) i podobieństwa (podobnie)”.

5. Płynność mowy i lepsza dykcja

Nauka koordynacji oddechu z dźwiękiem:

wpływa zbawiennie na dykcjępozwala uniknąć problemów logopedycznychPomaga w tym również zachęcanie dzieci do dmuchania baniek czy dmuchania w chustki/piórka od najmłodszych lat.Dzieci słuchając wielu melodii i je powtarzając wykazują się dużo większą płynnością mowy kiedy już zaczynają mówić, otwierają się też na świat.

6. Nauka języków obcych, matematyki

Dzieci muzykalne dużo łatwiej uczą się języków obcych. Dlaczego? Bo potrafią wychwycić tzw. melodię języka i akcent.

No dobrze ale dlaczego matematyka??

Kilka przykładów:

rytm – najdłuższa wartość rytmiczna, cała nuta, składa się z dwóch półnut, ta zaś z dwóch ćwierćnut, te zaś z dwóch ósemek itd. Oczywiście nikt tego na początku małym dzieciom nie tłumaczy ale słuchając wielu różnych rytmiczanek i ruszając się do nich – dzieci czują te różnice.interwały – odległości między dźwiękami są ustalone – każdy interwał ma np. ustaloną liczbę półtonów.wielogłos (np. fugi J.S. Bacha) to czysta matematyka! Zgranie wszystkich głosów, zaplanowanie przebiegu tonalnego… Muzyce nie tak daleko do matematyki ?

7. Koncentracja

Twoje dziecko ma problem z koncentracją? Muzyka pomaga dzieciom skupić się na słuchaniu jak i na zabawie z muzyką. Uczymy dzieci:

podążania za melodią,uważnego jej słuchania,reagowania na dźwięk prowadzący i centralny,świadomego uczestniczenia w muzykowaniu.Tym samym ćwiczymy ich koncentrację.

8. Funkcja społeczna i wychowawcza

Muzykowanie, zwłaszcza w grupie, spełnia też ważne funkcje społeczne i wychowawcze.

Już w starożytnej Grecji dostrzegano wagę muzyki dla społeczeństwa – Platona uważał, iż muzyka wpływa na moralność ludzi, a Arystoteles, że może wychowywać lub deprawować.

Dziś również w podstawie programowej dla przedmiotu muzyka pojawia się zapis, iż “realizacja zajęć powinna umożliwiać rozwijanie aktywności twórczej oraz rozwijanie kompetencji społecznych […]”.

9. Wyobraźnia i kreatywność

Muzyka pozwala na rozwijanie:

wrażliwościkreatywnościwyobraźni iumiejętności abstrakcyjnego myślenia

10. Poczucie własnej wartości

To bardzo ważny wpływ muzyki na nasze dzieci – muzykowanie wzmacniają u maluchów:

poczucie własnej wartości ipewność siebie

„Muzyka sprzyja poznawaniu przez dzieci własnej psychiki, głównie uświadamianiu własnych przeżyć i potrzeb emocjonalnych, a także przeżyć i potrzeb rówieśników”.

Mam nadzieję, że ta lista utwierdzi Cię w przekonaniu, że muzyka to naprawdę wspaniała i niezwykle ważna rzecz!

To co – będziesz muzykować ze swoim maluchem?? 

A skoro już wyliczamy różne rzeczy w tym artykule, to na koniec przypomnę Ci 10 powodów dla których warto umuzykalniać dziecko. 

„Muzyka jest czymś specyficznym dla ludzkości. Tak jak inne sztuki, jest ona podstawą ludzkiego rozwoju i egzystencji w takim samym stopniu co język”.

Dziecko odczuwa ogromną potrzebę kontaktu z muzyką, poruszania się do muzyki, śpiewania. Jest to dla niego naturalne!

Umuzykalnianie dziecka wpływa jednak pozytywnie nie tylko na jego zdolności muzyczne – przede wszystkim wspomaga wszechstronny, emocjonalny, fizyczny i intelektualny rozwój.

I chociaż tzw. efekt Mozarta (przekonanie, że muzyka Mozarta podnosi IQ i wpływa na zdolności przestrzenne słuchacza) okazał się mitem, to faktem jest, iż słuchanie i uprawianie muzyki ma wiele zalet.

1. Pamięć

Rozwijając zdolności muzyczne stymulujemy mózg dziecka.

Jeśli śpiewamy mu wiele melodii i rytmiczanek – uczymy je szybko je zapamiętywać. Dziecko z łatwością uczy się nowych piosenek, a dodatkowo audiuje, czyli myślowo przetwarza muzykę.

A zatem poprzez tak proste czynności jak wspólne muzykowanie pomagamy dziecku rozwijać pamięć i intelekt, a w związku z tym istnieje większa szansa, że dziecko w przyszłości nie będzie miało problemów z nauką.

2. Zdolność analizy

Tak! Maluszki muzykując uczą się analizować melodię (m.in. wyczuwać gdzie jest dźwięk centralny, tzw. Tonika, a gdzie dźwięk prowadzący). A zatem tę muzykę przetwarzają i rozumieją, a z czasem świadomie się nią posługują (improwizacja).

3. Podzielność uwagi

Próbowaliście kiedyś jednocześnie głaskać się po brzuchu i klepać po głowie? Uprawianie muzyki też wymaga podzielności uwagi – jednocześnie śpiewamy, wyciągamy ręce w górę lub w dół, maszerujemy lub kołyszemy się.

Spójrzcie na grę na instrumencie – jedna ręka gra to, druga coś innego, a czasem (np. w przypadku pianina i naciskania pedału) – noga robi jeszcze coś innego.

4. Koordynacja (równowaga, zręczność) i orientacja (przestrzeń)

Zgranie oddechu ze śpiewem i ruchem nie jest proste. A ruch jest ogromnie ważny w muzyce. To dzięki ruchowi rozumiemy rytm.

Jeśli umuzykalnianie zawiera elementy tańca lub rytmiki i metody Dalcroze’a to dodatkowo:

kształtujemy prawidłową postawę dzieckadbamy o estetykę ruchusprawność w poruszaniu siępomagamy dziecku uniknąć w przyszłości przykurczów, usztywnień czy innych problemów ze swobodnym ruchem ciała.poprzez poruszanie się w przestrzeni (sala) pomagamy w rozwijaniu orientacji przestrzennej.

5. Zdolności manualne, spostrzegawczość

Jeśli muzyce towarzyszą kolorowe rekwizyty (piłeczki, bańki, chustki, piórka), to:

rozwijamy zdolności percepcyjno-motoryczne dzieckakoordynację ręka-oko czypoczucie sprawstwaĆwiczymy też spostrzegawczość – dziecko próbuje złapać piłkę/chustkę, rzucić piórkiem.Oczywiście chodzi też o spostrzegawczość muzyczną – dziecko uczy się dostrzegać i szybko reagować na zmiany muzyki, tempa, ciszę czy dynamikę.

Jak pisze Joanna Gietek, “w zabawach dzieci poznają pewne zjawiska elementarne: dynamikę (cicho – głośno), tempo (wolno – szybko), artykulację (lekko – ciężko), barwę (jasno – ciemno), rytm (równo – nierówno), wysokość dźwięku (nisko – wysoko), nastrój (wesoło – smutno), formę muzyczną (tak samo – inaczej), a nawet fakturę (jeden – kilka). Podstawą zrozumienia tych pojęć jest początkowo zasada kontrastu (inaczej), potem powtórzenia (tak samo) i podobieństwa (podobnie)”.

5. Płynność mowy i lepsza dykcja

Nauka koordynacji oddechu z dźwiękiem:

wpływa zbawiennie na dykcjępozwala uniknąć problemów logopedycznychPomaga w tym również zachęcanie dzieci do dmuchania baniek czy dmuchania w chustki/piórka od najmłodszych lat.Dzieci słuchając wielu melodii i je powtarzając wykazują się dużo większą płynnością mowy kiedy już zaczynają mówić, otwierają się też na świat.

6. Nauka języków obcych, matematyki

Dzieci muzykalne dużo łatwiej uczą się języków obcych. Dlaczego? Bo potrafią wychwycić tzw. melodię języka i akcent.

No dobrze ale dlaczego matematyka??

Kilka przykładów:

rytm – najdłuższa wartość rytmiczna, cała nuta, składa się z dwóch półnut, ta zaś z dwóch ćwierćnut, te zaś z dwóch ósemek itd. Oczywiście nikt tego na początku małym dzieciom nie tłumaczy ale słuchając wielu różnych rytmiczanek i ruszając się do nich – dzieci czują te różnice.interwały – odległości między dźwiękami są ustalone – każdy interwał ma np. ustaloną liczbę półtonów.wielogłos (np. fugi J.S. Bacha) to czysta matematyka! Zgranie wszystkich głosów, zaplanowanie przebiegu tonalnego… Muzyce nie tak daleko do matematyki ?

7. Koncentracja

Twoje dziecko ma problem z koncentracją? Muzyka pomaga dzieciom skupić się na słuchaniu jak i na zabawie z muzyką. Uczymy dzieci:

podążania za melodią,uważnego jej słuchania,reagowania na dźwięk prowadzący i centralny,świadomego uczestniczenia w muzykowaniu.Tym samym ćwiczymy ich koncentrację.

8. Funkcja społeczna i wychowawcza

Muzykowanie, zwłaszcza w grupie, spełnia też ważne funkcje społeczne i wychowawcze.

Już w starożytnej Grecji dostrzegano wagę muzyki dla społeczeństwa – Platona uważał, iż muzyka wpływa na moralność ludzi, a Arystoteles, że może wychowywać lub deprawować.

Dziś również w podstawie programowej dla przedmiotu muzyka pojawia się zapis, iż “realizacja zajęć powinna umożliwiać rozwijanie aktywności twórczej oraz rozwijanie kompetencji społecznych […]”.

9. Wyobraźnia i kreatywność

Muzyka pozwala na rozwijanie:

wrażliwościkreatywnościwyobraźni iumiejętności abstrakcyjnego myślenia

10. Poczucie własnej wartości

To bardzo ważny wpływ muzyki na nasze dzieci – muzykowanie wzmacniają u maluchów:

poczucie własnej wartości ipewność siebie

„Muzyka sprzyja poznawaniu przez dzieci własnej psychiki, głównie uświadamianiu własnych przeżyć i potrzeb emocjonalnych, a także przeżyć i potrzeb rówieśników”.

Mam nadzieję, że ta lista utwierdzi Cię w przekonaniu, że muzyka to naprawdę wspaniała i niezwykle ważna rzecz!

To co – będziesz muzykować ze swoim maluchem?? 

KURS ONLINESub Text

<<<KLIKNIJ TUTAJ>>>

Dołącz do mojego kursu dla rodziców: „Jak umuzykalniać dzieci 0-5 lat i dlaczego warto”

Kliknij w link poniżej i wykorzystaj potencjał swojego dziecka!

KURS ONLINESub Text

<<<KLIKNIJ TUTAJ>>>