Strona główna » Rozwiązanie problemu

Rozwiązanie problemu

Droga Mamo, W poprzednim artykule pokazałam Ci dlaczego wielu rodziców zmaga się z frustracją i wyrzutami sumienia w kwestii wspierania swojego malucha w rozwoju i jakie są najczęściej popełniane w tym zakresie błędy. W tym artykule pokażę Ci jak rozwiązać ten problem i dać maluchowi jak największe szanse na rozwijanie swojego potencjału a Tobie szansę na spokojny sen… 

Droga Mamo, W poprzednim artykule pokazałam Ci dlaczego wielu rodziców zmaga się z frustracją i wyrzutami sumienia w kwestii wspierania swojego malucha w rozwoju i jakie są najczęściej popełniane w tym zakresie błędy. W tym artykule pokażę Ci jak rozwiązać ten problem i dać maluchowi jak największe szanse na rozwijanie swojego potencjału a Tobie szansę na spokojny sen… 

Na podstawie mojego doświadczenia w pracy z najmłodszymi udało mi się odkryć najlepszy sposób wspierania niemowląt i małych dzieci – poprzez umuzykalnianie wg teorii E.E. Gordona. Opracowałam przystępny system kroków zapoznawania rodziców z podstawami tej teorii tak, by bez poczucia przytłoczenia mogli korzystać z jej dobroczynnego wpływu na rozwój dziecka i czerpać radość ze wspólnego muzykowania.W kilku prostych działaniach pokazuję co i jak należy robić, by zapewnić maluchowi bogate środowisko muzyczne i pomóc mu rozwinąć swój potencjał. 

Jest to moja autorska metoda F.I.K.A.M. & G.R.A.M.

Na podstawie mojego doświadczenia w pracy z najmłodszymi udało mi się odkryć najlepszy sposób wspierania niemowląt i małych dzieci – poprzez umuzykalnianie wg teorii E.E. Gordona. Opracowałam przystępny system kroków zapoznawania rodziców z podstawami tej teorii tak, by bez poczucia przytłoczenia mogli korzystać z jej dobroczynnego wpływu na rozwój dziecka i czerpać radość ze wspólnego muzykowania.W kilku prostych działaniach pokazuję co i jak należy robić, by zapewnić maluchowi bogate środowisko muzyczne i pomóc mu rozwinąć swój potencjał. 

Jest to moja autorska metoda F.I.K.A.M. & G.R.A.M.

Dlaczego poznanie tego sposobu jest ważne? Bo pomaga rodzicom wykorzystać muzykę we wspieraniu rozwoju dziecka w krótkim czasie i bez konieczności bycia ekspertami w zakresie muzyki. A dlaczego to właśnie muzyka miałaby być receptą na nadmiar zajęć dla dzieci i, jeśli poszukujemy zredukowania ilości w imię jakości, być naszym pierwszym wyborem? Badania pokazują, że angażowanie malca w słuchanie muzyki i zabawę muzyczną pobudza aż 3 różne obszary mózgu. Oznacza to, że żadna inna aktywność nie stymuluje lepiej pracy mózgu naszego dziecka. Żadna inna też nie pozwala na jednoczesne wspieranie rozwoju inteligencji, rozwoju emocjonalnego, intelektualnego i fizycznego. O muzycznym nie wspominając ?

Dlaczego poznanie tego sposobu jest ważne? Bo pomaga rodzicom wykorzystać muzykę we wspieraniu rozwoju dziecka w krótkim czasie i bez konieczności bycia ekspertami w zakresie muzyki. A dlaczego to właśnie muzyka miałaby być receptą na nadmiar zajęć dla dzieci i, jeśli poszukujemy zredukowania ilości w imię jakości, być naszym pierwszym wyborem? Badania pokazują, że angażowanie malca w słuchanie muzyki i zabawę muzyczną pobudza aż 3 różne obszary mózgu. Oznacza to, że żadna inna aktywność nie stymuluje lepiej pracy mózgu naszego dziecka. Żadna inna też nie pozwala na jednoczesne wspieranie rozwoju inteligencji, rozwoju emocjonalnego, intelektualnego i fizycznego. O muzycznym nie wspominając ?

PAMIĘTAJ!

Umożliwienie dziecku muzykowania od pierwszych miesięcy życia pozwala uniknąć zaprzepaszczenia u malucha okresów krytycznych do nauki muzyki. Tego czasu nie da się odrobić później! Dzięki połączeniu zbadanej i udowodnionej w swoim działaniu teorii E.E. Gordona z moim sposobem zapoznawania z nią rodziców – metodą F.I.K.A.M. & G.R.A.M., oszczędzisz czas, nabierzesz pewności, że dasz radę (dostajesz ode mnie konkretne narzędzia i rady co warto a czego nie należy robić) oraz upewniasz się, że twoje dziecko dostaje nie tylko to, czego potrzebuje, ale to, co jest dla niego najlepsze i najważniejsze na wczesnym etapie rozwoju. 

METODA F.I.K.A.M. & G.R.A.M.

F jak Fakty. Musisz je znać – okresy krytyczne, sposób nauki muzyki i dlaczego muzyka to podstawa rozwoju dziecka.I jak Instrument. Ale nie daj się zwieść. Nie chodzi tu o instrumenty perkusyjne czy jakiekolwiek inne tylko o twój GŁOS. Najważniejszy instrument!K jak Konsekwencja. Czy trzeba poświęcać dużo czasu na wspólne muzykowanie? Nie. Ale trzeba muzykować regularnie i z uwzględnieniem moich rad. Konsekwencja to klucz do sukcesu!A jak Audiacja. Czy nasz cel to zrobienie z naszego dziecka wirtuoza i szkolenie go na cudowne muzyczne dziecko? Nie! Nasz cel to nauczyć dziecka audiacji, czyli myślowego przetwarzania muzyki. Prościej mówiąc – chcemy by nasz maluch ją rozumiał i posługiwał się tak swobodnie jak językiem.M jak Możesz. TAK, TY. Nie, nie musisz być muzykiem ani mieć muzycznego wykształcenia. Wystarczy, że poznasz podstawy sprawdzonej teorii i zastosujesz moje rady.G jak Gordon.  Jeśli naprawdę zależy Ci, by Twój maluch w odpowiedni sposób uczył się muzyki, to tylko teoria Gordona to gwarantuje. Sprawdzona, przebadana na niemowlętach i małych dzieciach, ze sprawdzonymi rezultatami tysięcy nauczycieli na całym świecie. ŻADNA inna metoda czy teoria nie ma podparcia naukowego. Może być fajna i przyjemna ale nie da oczekiwanych rezultatów i nie wesprze dziecka w rozwoju tak, jak tego chcemy. Zaufaj ekspertowi.R jak Ruch. Bez ruchu nie da się uczyć dziecka muzyki. Po prostu. Tylko dzięki ruchowi możemy zrozumieć czym jest rytm. A zatem mamy dwa razy R – Ruch i RytmA jak Atrakcyjność. Czy podążanie za teorią naukową oznacza, że nasze muzykowanie z dzieckiem jest nudne? Absolutnie nie! Atrakcyjność w postaci prezentowania malcowi zróżnicowanych stylów, melodii, rytmów czy kolorowych pomocy to gwarancja braku nudy zarówno dla dziecka jak i dla Ciebie!M jak Melodia. Rozdzielenie melodii od rytmu jest ważne. Ważne jest też prezentowanie melodii w sposób, który zagwarantuje skupienie malucha właśnie na niej a nie np. na tekście piosenki. A dlaczego jest to ważne i jak to zrobić? O tym więcej w moim kursie online.

Wspomniałam wcześniej, że opowiem Ci o Agnieszce. Agnieszka wygrała voucher na moje zajęcia umuzykalniające. Na informację, że są zajęcia na których uczy się muzyki niemowlęta wybuchnęła śmiechem (do tej pory pamiętam tę rozmowę, kiedy zadzwoniła by sprecyzować jak może wykorzystać otrzymany voucher). Była jednocześnie rozbawiona i zirytowana: „Już nie macie jak wyciągać od ludzi pieniędzy? Będziecie uczyć dzieci, które nie umieją mówić ani chodzić, muzyki? Może jeszcze uczycie je latać?”

Pytanie może wydawać się fair,  jeśli nie mamy wiedzy o tym, że nauka muzyki we wczesnym dzieciństwie nie przypomina nauki muzyki w szkole tylko naturalny proces nauki języka ojczystego. Oraz, że trzy pierwsze okresy krytyczne dla nauki muzyki mają miejsce w ciągu pierwszych 5 lat życia dziecka – a nie, kiedy pójdzie już do szkoły. Oczywiście powiedziałam o tym Agnieszce. Stwierdziła, że w związku z tym (i z ciekawości), przyjdzie na zajęcia. Po zajęciach, nadal nieufna, poprosiła o książkę Gordona do przeczytania. Do domu powędrowała z moim egzemplarzem. Za tydzień wróciła z Agatą (swoją córeczką) na zajęcia i zadawała mi mnóstwo pytań. Agatka, mająca wtedy 11 miesięcy, widocznie czerpała radość z obcowania z muzyką. Oczarowana reakcjami córki, Agnieszka stała się regularną uczestniczką zajęć, zaczęła też muzykować z Agatką w domu. Rezultaty były przepiękne – Agatka rozkwitała na jej oczach, w kolejnych miesiącach zaczęła powtarzać melodie i rytmy z zajęć, zaczęła szybko mówić. Agnieszka przekonała się, że nie tylko można, ale trzeba uczyć muzyki niemowlęta i małe dzieci! 

METODA F.I.K.A.M. & G.R.A.M.

KURS ONLINEKurs online dla młodych mam “Jak umuzykalniać dzieci 0-5 lat i dlaczego warto!” KURS ONLINEKurs online dla młodych mam “Jak umuzykalniać dzieci 0-5 lat i dlaczego warto!” to starannie zaprojektowany kurs, pokazujący krok po kroku jak wykorzystać moc muzyki w rozwoju dziecka poprzez codziennie muzykowanieF jak Fakty. Musisz je znać – okresy krytyczne, sposób nauki muzyki i dlaczego muzyka to podstawa rozwoju dziecka.I jak Instrument. Ale nie daj się zwieść. Nie chodzi tu o instrumenty perkusyjne czy jakiekolwiek inne tylko o twój GŁOS. Najważniejszy instrument!K jak Konsekwencja. Czy trzeba poświęcać dużo czasu na wspólne muzykowanie? Nie. Ale trzeba muzykować regularnie i z uwzględnieniem moich rad. Konsekwencja to klucz do sukcesu!A jak Audiacja. Czy nasz cel to zrobienie z naszego dziecka wirtuoza i szkolenie go na cudowne muzyczne dziecko? Nie! Nasz cel to nauczyć dziecka audiacji, czyli myślowego przetwarzania muzyki. Prościej mówiąc – chcemy by nasz maluch ją rozumiał i posługiwał się tak swobodnie jak językiem.M jak Możesz. TAK, TY. Nie, nie musisz być muzykiem ani mieć muzycznego wykształcenia. Wystarczy, że poznasz podstawy sprawdzonej teorii i zastosujesz moje rady.G jak Gordon.  Jeśli naprawdę zależy Ci, by Twój maluch w odpowiedni sposób uczył się muzyki, to tylko teoria Gordona to gwarantuje. Sprawdzona, przebadana na niemowlętach i małych dzieciach, ze sprawdzonymi rezultatami tysięcy nauczycieli na całym świecie. ŻADNA inna metoda czy teoria nie ma podparcia naukowego. Może być fajna i przyjemna ale nie da oczekiwanych rezultatów i nie wesprze dziecka w rozwoju tak, jak tego chcemy. Zaufaj ekspertowi.R jak Ruch. Bez ruchu nie da się uczyć dziecka muzyki. Po prostu. Tylko dzięki ruchowi możemy zrozumieć czym jest rytm. A zatem mamy dwa razy R – Ruch i RytmA jak Atrakcyjność. Czy podążanie za teorią naukową oznacza, że nasze muzykowanie z dzieckiem jest nudne? Absolutnie nie! Atrakcyjność w postaci prezentowania malcowi zróżnicowanych stylów, melodii, rytmów czy kolorowych pomocy to gwarancja braku nudy zarówno dla dziecka jak i dla Ciebie!M jak Melodia. Rozdzielenie melodii od rytmu jest ważne. Ważne jest też prezentowanie melodii w sposób, który zagwarantuje skupienie malucha właśnie na niej a nie np. na tekście piosenki. A dlaczego jest to ważne i jak to zrobić? O tym więcej w moim kursie online.

Wspomniałam wcześniej, że opowiem Ci o Agnieszce. Agnieszka wygrała voucher na moje zajęcia umuzykalniające. Na informację, że są zajęcia na których uczy się muzyki niemowlęta wybuchnęła śmiechem (do tej pory pamiętam tę rozmowę, kiedy zadzwoniła by sprecyzować jak może wykorzystać otrzymany voucher). Była jednocześnie rozbawiona i zirytowana: „Już nie macie jak wyciągać od ludzi pieniędzy? Będziecie uczyć dzieci, które nie umieją mówić ani chodzić, muzyki? Może jeszcze uczycie je latać?”

Pytanie może wydawać się fair,  jeśli nie mamy wiedzy o tym, że nauka muzyki we wczesnym dzieciństwie nie przypomina nauki muzyki w szkole tylko naturalny proces nauki języka ojczystego. Oraz, że trzy pierwsze okresy krytyczne dla nauki muzyki mają miejsce w ciągu pierwszych 5 lat życia dziecka – a nie, kiedy pójdzie już do szkoły. Oczywiście powiedziałam o tym Agnieszce. Stwierdziła, że w związku z tym (i z ciekawości), przyjdzie na zajęcia. Po zajęciach, nadal nieufna, poprosiła o książkę Gordona do przeczytania. Do domu powędrowała z moim egzemplarzem. Za tydzień wróciła z Agatą (swoją córeczką) na zajęcia i zadawała mi mnóstwo pytań. Agatka, mająca wtedy 11 miesięcy, widocznie czerpała radość z obcowania z muzyką. Oczarowana reakcjami córki, Agnieszka stała się regularną uczestniczką zajęć, zaczęła też muzykować z Agatką w domu. Rezultaty były przepiękne – Agatka rozkwitała na jej oczach, w kolejnych miesiącach zaczęła powtarzać melodie i rytmy z zajęć, zaczęła szybko mówić. Agnieszka przekonała się, że nie tylko można, ale trzeba uczyć muzyki niemowlęta i małe dzieci! 

Jeśli Ty również już teraz chciałabyś zrobić pierwszy krok w kierunku wsparcia rozwoju Twojego dziecka przez muzykę – oto moja rada. Zacznij śpiewać! Niezależnie od tego jak Ci to wychodzi. A jeśli chcesz skorzystać z mojej pomocy – zastosuj wskazówki, które zawarłam w kursie online dla rodziców „Jak umuzykalniać dzieci 0-5 lat i dlaczego warto”. Kliknij w poniższy link, dowiedz się jak wykorzystać moc muzyki w rozwoju Twojego Dziecka i nie martw się więcej czy robisz wszystko co możesz by pomóc maluchowi rozwijać swój potencjał!

KURS ONLINESub Text

<<<KLIKNIJ TUTAJ>>>

Jeśli Ty również już teraz chciałabyś zrobić pierwszy krok w kierunku wsparcia rozwoju Twojego dziecka przez muzykę – oto moja rada. Zacznij śpiewać! Niezależnie od tego jak Ci to wychodzi. A jeśli chcesz skorzystać z mojej pomocy – zastosuj wskazówki, które zawarłam w kursie online dla rodziców „Jak umuzykalniać dzieci 0-5 lat i dlaczego warto”. Kliknij w poniższy link, dowiedz się jak wykorzystać moc muzyki w rozwoju Twojego Dziecka i nie martw się więcej czy robisz wszystko co możesz by pomóc maluchowi rozwijać swój potencjał!

KURS ONLINESub Text

<<<KLIKNIJ TUTAJ>>>

A na koniec, jeśli jeszcze masz wątpliwości czy warto wspierać muzyczny rozwój dziecka, wymieniam przynajmniej 10 powodów by to robić 🙂 

„Muzyka jest czymś specyficznym dla ludzkości. Tak jak inne sztuki, jest ona podstawą ludzkiego rozwoju i egzystencji w takim samym stopniu co język”.

Dziecko odczuwa ogromną potrzebę kontaktu z muzyką, poruszania się do muzyki, śpiewania. Jest to dla niego naturalne!

Umuzykalnianie dziecka wpływa jednak pozytywnie nie tylko na jego zdolności muzyczne – przede wszystkim wspomaga wszechstronny, emocjonalny, fizyczny i intelektualny rozwój.

I chociaż tzw. efekt Mozarta (przekonanie, że muzyka Mozarta podnosi IQ i wpływa na zdolności przestrzenne słuchacza) okazał się mitem, to faktem jest, iż słuchanie i uprawianie muzyki ma wiele zalet.

1. Pamięć

Rozwijając zdolności muzyczne stymulujemy mózg dziecka.

Jeśli śpiewamy mu wiele melodii i rytmiczanek – uczymy je szybko je zapamiętywać. Dziecko z łatwością uczy się nowych piosenek, a dodatkowo audiuje, czyli myślowo przetwarza muzykę.

A zatem poprzez tak proste czynności jak wspólne muzykowanie pomagamy dziecku rozwijać pamięć i intelekt, a w związku z tym istnieje większa szansa, że dziecko w przyszłości nie będzie miało problemów z nauką.

2. Zdolność analizy

Tak! Maluszki muzykując uczą się analizować melodię (m.in. wyczuwać gdzie jest dźwięk centralny, tzw. Tonika, a gdzie dźwięk prowadzący). A zatem tę muzykę przetwarzają i rozumieją, a z czasem świadomie się nią posługują (improwizacja).

3. Podzielność uwagi

Próbowaliście kiedyś jednocześnie głaskać się po brzuchu i klepać po głowie? Uprawianie muzyki też wymaga podzielności uwagi – jednocześnie śpiewamy, wyciągamy ręce w górę lub w dół, maszerujemy lub kołyszemy się.

Spójrzcie na grę na instrumencie – jedna ręka gra to, druga coś innego, a czasem (np. w przypadku pianina i naciskania pedału) – noga robi jeszcze coś innego.

4. Koordynacja (równowaga, zręczność) i orientacja (przestrzeń)

Zgranie oddechu ze śpiewem i ruchem nie jest proste. A ruch jest ogromnie ważny w muzyce. To dzięki ruchowi rozumiemy rytm.

Jeśli umuzykalnianie zawiera elementy tańca lub rytmiki i metody Dalcroze’a to dodatkowo:

kształtujemy prawidłową postawę dziecka
dbamy o estetykę ruchu
sprawność w poruszaniu się
pomagamy dziecku uniknąć w przyszłości przykurczów, usztywnień czy innych problemów ze swobodnym ruchem ciała.
poprzez poruszanie się w przestrzeni (sala) pomagamy w rozwijaniu orientacji przestrzennej.

5. Zdolności manualne, spostrzegawczość

Jeśli muzyce towarzyszą kolorowe rekwizyty (piłeczki, bańki, chustki, piórka), to:

rozwijamy zdolności percepcyjno-motoryczne dziecka
koordynację ręka-oko czy
poczucie sprawstwa
Ćwiczymy też spostrzegawczość – dziecko próbuje złapać piłkę/chustkę, rzucić piórkiem.
Oczywiście chodzi też o spostrzegawczość muzyczną – dziecko uczy się dostrzegać i szybko reagować na zmiany muzyki, tempa, ciszę czy dynamikę.

Jak pisze Joanna Gietek, “w zabawach dzieci poznają pewne zjawiska elementarne: dynamikę (cicho – głośno), tempo (wolno – szybko), artykulację (lekko – ciężko), barwę (jasno – ciemno), rytm (równo – nierówno), wysokość dźwięku (nisko – wysoko), nastrój (wesoło – smutno), formę muzyczną (tak samo – inaczej), a nawet fakturę (jeden – kilka). Podstawą zrozumienia tych pojęć jest początkowo zasada kontrastu (inaczej), potem powtórzenia (tak samo) i podobieństwa (podobnie)”.

5. Płynność mowy i lepsza dykcja

Nauka koordynacji oddechu z dźwiękiem:

wpływa zbawiennie na dykcję
pozwala uniknąć problemów logopedycznych
Pomaga w tym również zachęcanie dzieci do dmuchania baniek czy dmuchania w chustki/piórka od najmłodszych lat.
Dzieci słuchając wielu melodii i je powtarzając wykazują się dużo większą płynnością mowy kiedy już zaczynają mówić, otwierają się też na świat.

6. Nauka języków obcych, matematyki

Dzieci muzykalne dużo łatwiej uczą się języków obcych. Dlaczego? Bo potrafią wychwycić tzw. melodię języka i akcent.

No dobrze ale dlaczego matematyka??

Kilka przykładów:

rytm – najdłuższa wartość rytmiczna, cała nuta, składa się z dwóch półnut, ta zaś z dwóch ćwierćnut, te zaś z dwóch ósemek itd. Oczywiście nikt tego na początku małym dzieciom nie tłumaczy ale słuchając wielu różnych rytmiczanek i ruszając się do nich – dzieci czują te różnice.
interwały – odległości między dźwiękami są ustalone – każdy interwał ma np. ustaloną liczbę półtonów.
wielogłos (np. fugi J.S. Bacha) to czysta matematyka! Zgranie wszystkich głosów, zaplanowanie przebiegu tonalnego… Muzyce nie tak daleko do matematyki ?

7. Koncentracja

Twoje dziecko ma problem z koncentracją? Muzyka pomaga dzieciom skupić się na słuchaniu jak i na zabawie z muzyką. Uczymy dzieci:

podążania za melodią,
uważnego jej słuchania,
reagowania na dźwięk prowadzący i centralny,
świadomego uczestniczenia w muzykowaniu.
Tym samym ćwiczymy ich koncentrację.

8. Funkcja społeczna i wychowawcza

Muzykowanie, zwłaszcza w grupie, spełnia też ważne funkcje społeczne i wychowawcze.

Już w starożytnej Grecji dostrzegano wagę muzyki dla społeczeństwa – Platona uważał, iż muzyka wpływa na moralność ludzi, a Arystoteles, że może wychowywać lub deprawować.

Dziś również w podstawie programowej dla przedmiotu muzyka pojawia się zapis, iż “realizacja zajęć powinna umożliwiać rozwijanie aktywności twórczej oraz rozwijanie kompetencji społecznych […]”.

9. Wyobraźnia i kreatywność

Muzyka pozwala na rozwijanie:

wrażliwości
kreatywności
wyobraźni i
umiejętności abstrakcyjnego myślenia

10. Poczucie własnej wartości

To bardzo ważny wpływ muzyki na nasze dzieci – muzykowanie wzmacniają u maluchów:

poczucie własnej wartości i
pewność siebie

„Muzyka sprzyja poznawaniu przez dzieci własnej psychiki, głównie uświadamianiu własnych przeżyć i potrzeb emocjonalnych, a także przeżyć i potrzeb rówieśników”.

Mam nadzieję, że ta lista utwierdzi Cię w przekonaniu, że muzyka to naprawdę wspaniała i niezwykle ważna rzecz!

To co – będziesz muzykować ze swoim maluchem?? 

A na koniec, jeśli jeszcze masz wątpliwości czy warto wspierać muzyczny rozwój dziecka, wymieniam przynajmniej 10 powodów by to robić ? 

„Muzyka jest czymś specyficznym dla ludzkości. Tak jak inne sztuki, jest ona podstawą ludzkiego rozwoju i egzystencji w takim samym stopniu co język”.

Dziecko odczuwa ogromną potrzebę kontaktu z muzyką, poruszania się do muzyki, śpiewania. Jest to dla niego naturalne!

Umuzykalnianie dziecka wpływa jednak pozytywnie nie tylko na jego zdolności muzyczne – przede wszystkim wspomaga wszechstronny, emocjonalny, fizyczny i intelektualny rozwój.

I chociaż tzw. efekt Mozarta (przekonanie, że muzyka Mozarta podnosi IQ i wpływa na zdolności przestrzenne słuchacza) okazał się mitem, to faktem jest, iż słuchanie i uprawianie muzyki ma wiele zalet.

1. Pamięć

Rozwijając zdolności muzyczne stymulujemy mózg dziecka.

Jeśli śpiewamy mu wiele melodii i rytmiczanek – uczymy je szybko je zapamiętywać. Dziecko z łatwością uczy się nowych piosenek, a dodatkowo audiuje, czyli myślowo przetwarza muzykę.

A zatem poprzez tak proste czynności jak wspólne muzykowanie pomagamy dziecku rozwijać pamięć i intelekt, a w związku z tym istnieje większa szansa, że dziecko w przyszłości nie będzie miało problemów z nauką.

2. Zdolność analizy

Tak! Maluszki muzykując uczą się analizować melodię (m.in. wyczuwać gdzie jest dźwięk centralny, tzw. Tonika, a gdzie dźwięk prowadzący). A zatem tę muzykę przetwarzają i rozumieją, a z czasem świadomie się nią posługują (improwizacja).

3. Podzielność uwagi

Próbowaliście kiedyś jednocześnie głaskać się po brzuchu i klepać po głowie? Uprawianie muzyki też wymaga podzielności uwagi – jednocześnie śpiewamy, wyciągamy ręce w górę lub w dół, maszerujemy lub kołyszemy się.

Spójrzcie na grę na instrumencie – jedna ręka gra to, druga coś innego, a czasem (np. w przypadku pianina i naciskania pedału) – noga robi jeszcze coś innego.

4. Koordynacja (równowaga, zręczność) i orientacja (przestrzeń)

Zgranie oddechu ze śpiewem i ruchem nie jest proste. A ruch jest ogromnie ważny w muzyce. To dzięki ruchowi rozumiemy rytm.

Jeśli umuzykalnianie zawiera elementy tańca lub rytmiki i metody Dalcroze’a to dodatkowo:

kształtujemy prawidłową postawę dzieckadbamy o estetykę ruchusprawność w poruszaniu siępomagamy dziecku uniknąć w przyszłości przykurczów, usztywnień czy innych problemów ze swobodnym ruchem ciała.poprzez poruszanie się w przestrzeni (sala) pomagamy w rozwijaniu orientacji przestrzennej.

5. Zdolności manualne, spostrzegawczość

Jeśli muzyce towarzyszą kolorowe rekwizyty (piłeczki, bańki, chustki, piórka), to:

rozwijamy zdolności percepcyjno-motoryczne dzieckakoordynację ręka-oko czypoczucie sprawstwaĆwiczymy też spostrzegawczość – dziecko próbuje złapać piłkę/chustkę, rzucić piórkiem.Oczywiście chodzi też o spostrzegawczość muzyczną – dziecko uczy się dostrzegać i szybko reagować na zmiany muzyki, tempa, ciszę czy dynamikę.

Jak pisze Joanna Gietek, “w zabawach dzieci poznają pewne zjawiska elementarne: dynamikę (cicho – głośno), tempo (wolno – szybko), artykulację (lekko – ciężko), barwę (jasno – ciemno), rytm (równo – nierówno), wysokość dźwięku (nisko – wysoko), nastrój (wesoło – smutno), formę muzyczną (tak samo – inaczej), a nawet fakturę (jeden – kilka). Podstawą zrozumienia tych pojęć jest początkowo zasada kontrastu (inaczej), potem powtórzenia (tak samo) i podobieństwa (podobnie)”.

5. Płynność mowy i lepsza dykcja

Nauka koordynacji oddechu z dźwiękiem:

wpływa zbawiennie na dykcjępozwala uniknąć problemów logopedycznychPomaga w tym również zachęcanie dzieci do dmuchania baniek czy dmuchania w chustki/piórka od najmłodszych lat.Dzieci słuchając wielu melodii i je powtarzając wykazują się dużo większą płynnością mowy kiedy już zaczynają mówić, otwierają się też na świat.

6. Nauka języków obcych, matematyki

Dzieci muzykalne dużo łatwiej uczą się języków obcych. Dlaczego? Bo potrafią wychwycić tzw. melodię języka i akcent.

No dobrze ale dlaczego matematyka??

Kilka przykładów:

rytm – najdłuższa wartość rytmiczna, cała nuta, składa się z dwóch półnut, ta zaś z dwóch ćwierćnut, te zaś z dwóch ósemek itd. Oczywiście nikt tego na początku małym dzieciom nie tłumaczy ale słuchając wielu różnych rytmiczanek i ruszając się do nich – dzieci czują te różnice.interwały – odległości między dźwiękami są ustalone – każdy interwał ma np. ustaloną liczbę półtonów.wielogłos (np. fugi J.S. Bacha) to czysta matematyka! Zgranie wszystkich głosów, zaplanowanie przebiegu tonalnego… Muzyce nie tak daleko do matematyki ?

7. Koncentracja

Twoje dziecko ma problem z koncentracją? Muzyka pomaga dzieciom skupić się na słuchaniu jak i na zabawie z muzyką. Uczymy dzieci:

podążania za melodią,uważnego jej słuchania,reagowania na dźwięk prowadzący i centralny,świadomego uczestniczenia w muzykowaniu.Tym samym ćwiczymy ich koncentrację.

8. Funkcja społeczna i wychowawcza

Muzykowanie, zwłaszcza w grupie, spełnia też ważne funkcje społeczne i wychowawcze.

Już w starożytnej Grecji dostrzegano wagę muzyki dla społeczeństwa – Platona uważał, iż muzyka wpływa na moralność ludzi, a Arystoteles, że może wychowywać lub deprawować.

Dziś również w podstawie programowej dla przedmiotu muzyka pojawia się zapis, iż “realizacja zajęć powinna umożliwiać rozwijanie aktywności twórczej oraz rozwijanie kompetencji społecznych […]”.

9. Wyobraźnia i kreatywność

Muzyka pozwala na rozwijanie:

wrażliwościkreatywnościwyobraźni iumiejętności abstrakcyjnego myślenia

10. Poczucie własnej wartości

To bardzo ważny wpływ muzyki na nasze dzieci – muzykowanie wzmacniają u maluchów:

poczucie własnej wartości ipewność siebie

„Muzyka sprzyja poznawaniu przez dzieci własnej psychiki, głównie uświadamianiu własnych przeżyć i potrzeb emocjonalnych, a także przeżyć i potrzeb rówieśników”.

Mam nadzieję, że ta lista utwierdzi Cię w przekonaniu, że muzyka to naprawdę wspaniała i niezwykle ważna rzecz!

To co – będziesz muzykować ze swoim maluchem?? 

Kliknij w poniższy link by dowiedzieć się jak wykorzystać moc muzyki w rozwoju Twojego Dziecka!

KURS ONLINESub Text

<<<KLIKNIJ TUTAJ>>>

Kliknij w poniższy link by dowiedzieć się jak wykorzystać moc muzyki w rozwoju Twojego Dziecka!

KURS ONLINESub Text

<<<KLIKNIJ TUTAJ>>>